Bayview hotel i Belize city - indhegnet med pigtråd og knuste flasker. en nat her var rigeligt.

Udsigt fra haven bag Bayview hotel.

Vores dejlige bungalow i San Pedro, Ambergris caye (Hotel Del Rio)

Gade i San Pedro, Ambergris caye. Det mest foretrukne køretøj var golf biler som der var i hundrede vis af.

Steen Ulnits har et billede magen til i hans "Fiske rejser til fjerne lande - 25 lande på 25 år" bog. jeg fandt også gaden i San Pedro.

Guiding firmaet jeg havde hyret til noget bonefish fiskeri - GOFISHBELIZE!!! 300 USD for 8 timers guided fiskeri er vel egentlig ok. Top grej og guide.

Bonefish. Jeg fik vel en tyve stykker i alt op til 4 Lbs.

It looks boney eller fishey som Abner blev ved med at sige - tror han mente at det stank langt væk af bonefish........

.....Another bone! De kæmper forrygende på fluegrejet, og jeg skulle hele tiden passe på at de ikke gik i mangroven eller satte sig i et af de utallige mangrove skud der var i det ankel dybe vand.

Koncentration!!

Det var overskyet da jeg prøvede flats fiskeriet hvilket gjorde det enormt svært at se fiskene i det lave vand. Endten skulle man kigge efter tailende fisk eller sand/slamskyer på bunden. Bonefish gnasker rundt i bunden på jagt efter orme og krabber.

Guiden Abner i hans spejden efter fisk. Han spottede en enkelt permit på turen ellers så vi kun bones. Lyset besværliggjorde det og for en halv blind skandinavisk havørredfisker var det sku næsten umuligt.

Ufatteligt som farven på fiskene minder om farven på vandet - de er super godt kamufleret. Guiden så ofte fisken længe før mig.

Bonfish flue numero uno!!!

#8 udrustning da de blæste helt vandvittigt denne dag.

Mangrove syd for Ambergris caye.

Mangroven er tilholdssted for bla tarpon yngel. I kanalerne mellem mangroverne så jeg 7 eagle rays der kom svævende samt flere whitetipped hajer.

Turens største bonefish på ca 4 Lbs. Vi så et par stykker komme tailende ca 30 m foran båden og jeg sendte fluen derud af. Strippede et par gange one-two, one-two og den indhalerede fluen. Jeg strammede forsigtigt op og den sad der. Super fedt!! Den tog nogle udløb samt et par ture omkring båden inden vi fik den ind.

Et hotel navn der bare klinger bedre end skalle hotel, brasen vandrehjem eller skælkarpe spa og wellness center.

Super barracuda på ca 17 Lbs fanget meget tæt på kysten ude ved Glovers reef - ca to timers sejlads fra fastlandet.

Barracuda i den etørre kaliber. Da den var næsten inde ved båden steg den til vejrs - tror den sprang tæt ved to meter op i luften.

Garfish up front på et par kg vel. Det er vel egentlig bare en forvokset hornfisk, men de er så lige en anelse stærkere.

Garfish eller nedle fish som de også kaldes. Disse huggede villigt på levende agn.

Nærkontakt med barracuda. vi trollede med levende silde-lignende agn fisk. Nogle gange kunne man faktisk mærke i agn fisken når en rovfisk nærmede sig.

Endnu en barracuda. Hugget var oftest hårdt og kontant, men nu og da jagtede/legede de nærmest med agn fisken.

Barracuda nr??? Når fisken kom i båden blev den straks aflivet - de har ret skarpe og store tænder så man skal passe på nallerne.

Super!! Den ene hugged under speed trolling på en 40 cm lang rød gummisnor med dobbelt krogsæt. Normalt noget der anvendes efter wahoo og mindre sejlfisk.

Yaaa mann - Belizean barracudas!!

Barracuda up front. bemærk baggrunden. Glovers reef er virkelig paradis.

Dagens størest på de 17 Lbs. jeg mistede en i samme kaliber lige foran båden. Da fisken huggede gled agnfisken op ad linen. Når dette sker gælder det om at få fisken ind hurtigt da andre barracudaer i området vil forsøge at få fat i agnfisken hvilket kan resultere i at linen bliver bidt over. Bådsdrengen greb i sin iver derfor snørren, barracudaen sprang i vejret og væk var den!!! Never hold the line dude!!!!!

Dagens fangst på GLovers reef. 12 barracudaer op til 17 Lbs, en snapper på 4 lbs, 3 jacks op til 7 Lbs. Desværre mistede jeg en større amber jacks på måske 15 Lbs - jeg kunne simpelthen ikke holde den og den stak i dybet.

Yaaa mann!!! Super dag på Glovers reef.

King fish, mig og Noland - min guide i dagene på Tobacco Caye.

Ahhh isklolde Belikin øl var ofte tiltrængt. Det er en lokal Belizisk øl den findes i to udgaver - pilsner og stout. Det er samme flaske, men med grøn og blå kapsel..... sådan der lad os få simplificeret verden!!

Dette er så resultatet af Belikin øl.

I San Pedro på Ambergris Caye findes der en del moler. Fra molere så man tit og ofte store plader bevæge sig hen over bunden - sting rays. Jeg kunne simpelthen ikke nære mig så en tidlig morgen gik jeg ned til en af molerne bevæbnet med min 5 delte beastmaster et str. 6000 hjul fyldt med 40 lbs fletline, en håndfuld sardiner, noget tykt flurcarbon samt kroge og bly. Jeg placerede agnen på ca 3 m vand og efter et kvarters tid fik jeg et hug, men fik ikke sat krogen. Ca 20 min. efter jeg havde placeret en ny agnfisk ville jeg lige tjekke tacklet og tog en enkelt omgang på hjulet hvilket resulterede i et højlydt vrææææææl fra mit hjul. En sting ray havde taget agnen og var i fuld fart på vej mod Honduras!!! ca 100 m ude kom den til syne på vej op over en sand banke og det lykkedes mig at få den vendt samt få noget tiltrængt line på hjulet igen!! Efterfølgende gik den en tur ind under en slæbepram der lå ud for molen. Et par gutter havde set kampen inde fra stranden og kom til undsætning. De sagde at jeg umuligt kunne få den op - den ville springe min line eller knække stangen - det ska så lige siges at de ikke før havde set 40 Lbs fletline eller en Frank Danielsen fighte fisk!!!. Jeg fik den ud i åbent vand foran mig, men så stak den sku under molen og om på den anden side hvilket resulterede i at jeg overhovedet ikke kunne lægge pres på den nu. Med mine tre tililende venners hjælp fik vi transporteret stangen under rampen fra slæbebåden og over på den anden side af molen hvor det endelig lykkeds mig at presse rayen op til overfladen. Vi klippede snørren lige over krogen da jeg sku ikke havde lyst til at lave en Steve Irwine. Mine nye venner sagde den var mellem 80 og 100 Lbs. Det tog ca en halv times tid at få den til molen og jeg synes sku egentlig jeg havde fået fisk nok den dag så jeg travede tilbage til hytten.

Sting ray kamp.

I kampens sidste fase nærmer den sig overfladen.

Den er sku nok ligeså træt som mig.

Sting ray under en af broerne. Tror de er tiltrukket af fiskeaffald.

Under en snorkle tur ud for Ambergris caye så vi sølvet gemt under korallerne - masser af store flotte tarpons der sikkert står og hviler sig inden strømmen vender. Jeg lod mig fortælle at de ofte jager i de dybe kanaler mellem mangroven.

Flere tarpons. De kan blive imponerende store.

Shark ray alley ud for Ambergis caye -et marine reservat hvor fiskeri er forbudt.

Mig og mr Ray....... Sting Ray!! Det var fantastisk at snorkle her. super sigtbarhed og masser af rokker hajer, jacks og groupers at kigge på.

Lystfiskeren i baljen......

Jacks......

Mig og en skildpadde. Vi så en del under hele turen. Nogle gange poppede de op ikke langt fra båden for at få en mundfuld frisk luft.

Nurse sharks....... ganske fredelige at snorkle med lod vi os fortælle.

Maria der krammer en nurse shark.

For at komme ud på Tobacco caye skal man med båd fra Dangriga. Det tager ca en times tid at sejle derud. Spændende i en 15 fods jolle med 40 HK på hækken af krydse åbent hav. Redningsveste........ til hvad dog???

På vej til Tobacco caye i frisk vind og pæne bølger. Vi var gennemblødte da vi nåede frem, men hvad gør det når man ser delfiner i vandet og inden en time kommer frem til paradis.

Ahhhh - velankommet til Tobacco caye. En ø på 200x100 m hvor man kan snorkle ud på koral revet fra stranden. Tobacco caye er en del af det koral rev der strækker sig over 200 km fra nord til syd ud for Beliz's kyst.

En træt mand flyder i hænge køjen. Faktisk var det noget af det der var mest af på øen. tiden står sku også fuldstændig stille derude.

Vores blå drøm der var vores hjem i den lille uge vi tilbragte på Tobacco caye. Vi gav 45 USD pr person pr nat inkl. 3 måltider hvilket jo egentlig var ganske ok.

På vej over til mangroven med Noland, min guide, for at hente agn fisk. Tobacco caye ses i baggrunden.

Tobacco caye.

Mangroven. Et virvar af rodsystemer danner perfekt beskyttelse for alle former for yngel. Vi fangede vores agn fisk her - en sildelignende fisk som både blev kald herring og sardine. Synes nu mest den lignede en sardin.

Han var ikke helt ueffen til at fange agn fisk ham Noland. En fod på motoren og ellers klar med kaste nettet.

Flere agn fisk.

Her har jeg fået en trigger fish. Hugget fra denne fisk er rimelig karakteristisk - de nærmest æder agn fisken bid for bid og man skal virkelig passe på bisserne.

Barracuda. Vi trak op langs revet over 3-10 m vand. Det som oftest her fiskene stod.

Dagens fangst af barras og yellow tailed snappers. Trigger fish, eller aftrækkerfiskene var ikke værd at spise så de kom retur igen.

Vi oplevede et tropisk lavtryk komme ind over øen. Her når vi lige nøjagtig ind inden himlen åbnede sig. I løbet af ti minutter gik det fra frisk vind til storm.

Så er det bare med at komme i land - paradis viser tænder!!!

Palmegrenene knækkede af og regne piskede ned.

En båd der kom sejlende fra Turneff reef havde fange denne Mahi Mahi ude på åben hav - virkelig flot fisk.

Dagens støreste på 10 Lbs.

Yaaaa mann - nice Cuda jaw!!!!

Denne barracuda solgte jeg til Canadiske Barbara der ejer Tobacco caye lodge. Jeg fik hele 3 Belize $ pr pund så det var ok. Vi fik den så serveret til aftensmad og den smagte fantastisk.

Her er barracudaen så...... mmmmm!!!

En dag var vi ude og snorkle med en gut der hedder JC. Han havde medbragt en lille gaf så vi kunne fange nogle hummere hvis vi så nogle. Det var sæson da vi var der så det var jo dejligt. Vi fangede 3 stk på turen og søreme om ikke vi fik de to af dem med hjem så vi kunne smage friskfanget hummer.

Gude spise........ 3 timer inden dette billede sad disse hummere og nød tilværelsen på bunden af det Caribiske hav.

En dag da vejret var rigtig godt, med minimum vind, tog vi ud til Glovers reef som ligger ca 1 t 20 min fra Tobacco Caye. Igen måtte vi krydse åbent vand i den lille jolle, men det var det hele værd.

Ankomst til Glovers Reef. Den sydlige ø er til salg for den nette sum af 5 mio USD. Ikke en helt dum pris for øen der vel er knap en km lang og 3oo m bred. Man skal bare være indstillet på at øen bliver ryddet hver 5.,10. eller 15. år når en orkan lige kigger forbi.

Beautiful Glovers. Eneste minus udover at det tager næsten 2 1/2 time at sejle derud er at der er sandflies som æder en levende ligeså snart man sætter foden på molen.

Mig, barracuda og Noland samt en af hans kammerater.

17 Lbs. Cuda....... yaaa mann!!

Et par jacks der huggede ude ved Glovers reef. De går som regel i stimer og Noland kastede da også et par håndfulde agn fisk i vandet for at holde dem ved båden. De fighter forrygende og kaster sig grådigt over levende agn.

Jack and me!!!

Mutton snapper eller red snapper på et par kg. En fantastisk spise fisk - fanget ude ved Glovers reef.

Nogle gutter på Glovers reef havde også haft et forrygende fiskeri efter jacks, bonitos og andre hurtigsvømmere.

King fish fra Tobacco caye

Joe en af gutterne der passede lodgen fangede en puffer fish en aften. Den suger vand ind hvis den bliver angrebet for at gøre sig større samt udspile piggene. Når truslen er ovre lukker den vandet ud igen og gemmer sig.

Puffer fish up close.

Fra tid til anden kom eagle rays svævende ind over det lave vand neden for Reef ends lodges restaurant.

Både alm eagle ray og spotted agle rays kom ind på det lave vand, og hver eneste aften kom to grønne muræner - den ene var over 2 m lang - ligeledes ind på det lave vand. De kom for at mæske sig i køkken affald og fiske rester restauranten smed i vandet udelukkende for at tiltrække dem.

Dagen inden vi fløj hjem hyrede vi en taxa i Dangriga til at køre os ud til Mayflower Bocawina national park som liger en times tid fra byen. Vi aftalte at han skulle hente os nogle timer senere.

I mayflower national park trekker man gennem junglen for at komme til maya ruiner eller div vandfald. Vi besluttede os for at gå ind til noget der hed Bochawina falls - ca en times gang ind i den varme og fugtig jungle.

Da vi kom ind til vandfaldet smed vi tøjet for at blive kølet af i de svale vand - det var virkelig tiltrængt og det gennemblødte tøj blev lagt til tørre på de varme klipper.

Bochawina falls.

Flot i Junglen. Temperaturen var vel 30 grader++ og luftfugtigheden det tredobbelte vil jeg tro.

Junglen.

Dette er så de sørgelige rester efter en maya grav. Træer der voksede op igennem "bygningerne" havde revet dem fra hinanden. Ja der sker noget på sådan et par tusinde år.

Watch the crocks.....

Her ses afgang terminalen i Dangriga lufthavn.

Her ses bagage terminalen i Dangriga lufthavn. Man kan ikke ligefrem sige at vores baggage blev undersøgt eller scannet.

.....Og endelig var der boarding. 2 piloter, 6 sæder og 4 passagere. Det var sku hyggeligt.

Vi landede først i indenriges lufthavnen og satte to personer af hvorefter Maria og jeg som eneste passagerer blev fløjet til udenriges lufthavnen - ca 4 minutter længere inde i landet. Der var forresten ingen servering under den 20 min lange tur fra Dangriga til Belize city som foregik i 1500 fods højde.

Sumpede Belize. En stor del af landet består af sump, jungle og mangrove. Hvis man skal finde perfekte vækst betingelser for malaria myg må det være her.

Jungle med havet til venstre i billedet. Der var flere steder jungle helt ned til havet kunne vi se fra flyveren.

Belize city. Da vi landede tog vi med TACA air flyveren til Houston og videre hjem over.

Jeg har altid drømt om at prøve noget rigtig tropisk fiskeri og jeg kunne hvis ikke have valgt en bedre destination end BELIZE. Dette land klemt inde mellem Guatamala og Mexico kan virkelig tilbyde den sultne lystfisker alt. Lige fra hardcore fluefiskeri efter bonefish, tarpon og permit som landet nok er mest kendt for, til revfiskeri efter jacks, barracudas og snappers. Der er sandelig også mulighed for biggame fiskeri efter forskellige tun arter, marlins og andre hurtigsvømmere. Det dybblå hav ligger unde en km fra land (Ambergris Caye og Caye Caulker.) Udover det fantastiske fiskeri giver det klare vand med sigtbarhed på +30 m mulighed for storartet snorkling og dykning omkring Barrier reef som er et af de længste rev i verden. Vi så utallige rokke arter, skilpadder, tarpons, barracudas, snappers, groupers samt flere haj arter og massere af rev fisk og hummere.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Frank | Svar 15.08.2014 22.36

Hej Christian,
Tak fo din besked. Send mig en mail på frankdanielsen@yahoo.dk
Så kan jeg svare dig.
Mvh Frank

Christian Soelberg | Svar 15.08.2014 11.35

Hej Frank ..... Flot side. Jeg tager til Belize. Vil du give mig lidt tips.
Februar/Marts? Bo hvor? Fiske Hvor? # fluestang? Kastestang? Line? Etc!
TAK!!!!!!

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

30.07 | 14:38

Hallo, meine Damen und Herren, Willkommen bei Edward Leihfirma. Suchen Sie ein Sofortdarlehen für alle Ihre finanziellen Bedürfnisse? Edward Darlehensfirma wird alle Ihre finanziellen Bedenken lösen. Planen Sie ein neues Zuhause oder ein neues Auto zu kau

13.12 | 17:28

3% lånetilbud gælder nu, hvis du har brug for et lån, så vi kan fortsætte fremad: luthor2.corploanfirm@gmail.com

26.11 | 10:03

Hej Christian,
Jeg har aldrig fisket Keys. Det tætteste er Abaco, Bahamas og Ambergris Caye, Belize. Du kan evt smide en e-mail på frankdanielsen@yahoo.dk.

26.11 | 06:35

Hej Frank........har du nogle ideer mht fluefiskeri .... Belize eller the Keys Florida?